Zrezygnowanie z mięsa w diecie – co warto wiedzieć?

Coraz więcej osób decyduje się na ograniczenie lub całkowite wyeliminowanie mięsa z diety. Taka decyzja niesie za sobą szereg korzyści – nie tylko zdrowotnych. Trzeba jednak pamiętać o odpowiednim przygotowaniu się do wegetarianizmu. Sprawdź, co warto wiedzieć o diecie bezmięsnej.

Wegetarianizm i jego odmiany

Pod pojęciem diety wegetariańskiej kryje się wiele odmian sposobu odżywiania się. Są to:

  • weganizm – z diety wyeliminowane są wszystkie produkty pochodzenia zwierzęcego,
  • laktoowowegetarianizm – z diety wyeliminowane są mięso i ryby (produkty pochodzenia zwierzęcego są dopuszczone),
  • ichtiwegetarianizm – z diety wyeliminowane jest tylko mięso (ryby i produkty pochodzenia zwierzęcego są dopuszczone),
  • laktowegetarianizm – z diety wyeliminowane są jajka i mięso,
  • owowegetarianizm – z diety wyeliminowane są mięso i wszystkie produkty pochodzenia zwierzęcego poza jajkami.

Dieta bezmięsna często łączy się jeszcze z innymi sposobami odżywiania (np. frutarianizmem lub witarianizmem).

Źródła białka w diecie bezmięsnej

Bez wątpienia mięso jest najlepszym źródłem białka. Nie oznacza to jednak, że osoby na diecie bezmięsnej są szczególnie narażone na jego niedobór. Produkty roślinne również mogą dostarczyć wystarczającą ilość tego składnika. Ponadto jest ono obecne także w produktach pochodzenia zwierzęcego (które są dopuszczalne w niektórych odmianach wegetarianizmu).

Alternatywnym źródłem może być białko konopne. Zawiera ono nawet 40 g tego składnika w 100 gramach nasion. Jego zaletą jest też wysoka zawartość błonnika pokarmowego. Dowiedz się więcej o białku konopnym na stronie https://4ease.pl/blog/o-cbd/bialko-konopne.

Suplementacja witamin i minerałów

Witaminy i minerały powinny być dostarczane organizmowi głównie wraz z pożywieniem. Może się jednak zdarzyć, że podaż niektórych substancji jest niewystarczająca. Mowa głównie o witaminie B12. Na jej niedobór narażone są osoby, które rezygnują także z produktów pochodzenia zwierzęcego. W ich przypadku konieczna jest dodatkowa suplementacja. Trzeba zwrócić uwagę, aby suplementy diety były wysokiej jakości, zawierały odpowiednią dawkę witaminy i pochodziły ze sprawdzonych źródeł.

Zalety diety bezmięsnej

To przede wszystkim poprawa zdrowia. Dzięki niej obniża się ryzyko zachorowania na choroby cywilizacyjne (otyłość, schorzenia układu krążenia). Ma ona także duży wpływ na środowisko – przyczynia się do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla.

Kto może przejść na dietę bezmięsną?

Różne i niezależne badania wykazały, że dieta wegetariańska jest bezpieczna, jeżeli jest dobrze skomponowana. Nie stanowi także żadnego zagrożenia dla kobiet w ciąży, matek karmiących oraz dzieci. Trzeba jednak zadbać o to, aby dostarczała organizmowi wszystkich potrzebnych substancji odżywczych, witamin i minerałów. Należy także obserwować reakcje swojego ciała. Gdy na diecie bezmięsnej pojawiają się jakiekolwiek niepokojące objawy, konieczne jest jej zmodyfikowanie. Najlepiej robić to pod okiem specjalisty.

Polecane